چهارشنبه 27 مهر 1384

ابطحي در لندن: بن لادن و خشونت طلبان نماينده مسلمانان نيستند، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۷‬
خارجي. فرهنگي. انگليس. صلح. ابطحي.

حجت‌الاسلام محمدعلي ابطحي در يك سخنراني در لندن گفت: نه "بن لادن" و نه خشونت طلبان ديگري كه نام خود را مسلمان گذاشته‌اند نمي‌توانند نماينده مسلمانان باشند.

رئيس موسسه ايراني "گفت وگوي اديان" كه براي شركت دريك همايش‌به انگليس سفر كرده است در سخنراني خود در مركز "صلح و آشتي سنت اتلبرگاس" افزود:
در اسلام هيچ كس حق ندارد به تشخيص خود دست به كشتن فرد ديگري بزند.

ابطحي گفت:اين حرف اكثريت جهان اسلام است كه خداي آنان قتل يك انسان را مساوي با قتل همه مردم دانسته است.

وي اضافه كرد: "جرج بوش" رئيس جمهوري آمريكا و "آريل شارون" نخست وزير رژيم اسرائيل نيز نماينده متدينان مسيحي و يهودي نيستند.

ابطحي به حاضران در اين سخنراني كه از مذاهب مختلف در كليساي "سنت اتلبرگاس" جمع شده بودند ، گفت: خداي مسيحيت و مسيح و مردم متدين مسيحي دنيا به بوش نمايندگي نداده‌اند كه در افغانستان و عراق آدمهاي بي‌گناه را نابود كند و مردم متدين يهودي نيز خود را با كشتارها و تجاوزهاي شارون همراه نمي‌دانند.

معاون سابق رئيس جمهوري تصريح كرد: فرهنگ‌ها و اديان خود قرباني اصلي خشونت‌ها هستند. ماهيت و هويت اديان كه به نمايندگي از خداي آفريده انسانها دين خود را عرضه مي‌كنند نمي‌تواند با چنين كشتارها و تجاوزهايي هم عقيده باشد به همين دليل است كه معتقدم فرهنگها و اديان قرباني اصلي اين خشونت‌ها شده‌اند.

ابطحي حملات تروريستي ‪ ۱۱‬سپتامبر در آمريكا و عمليات تروريستي در اسپانيا و لندن را محكوم كرد و اظهار داشت: "از آنجايي كه اكنون در لندن هستم، مراتب همدردي خود را با خانواده‌هاي قربانيان حملات تروريستي هفتم ژوئيه (‪ ۱۶‬تير) لندن ابراز مي‌كنم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: تا پيش از حمله‌هاي تروريستي توسط افراطيون مسلمان و اشغال افغانستان و عراق توسط نيروهاي آمريكايي ، ايده گفت وگوي بين تمدن‌ها و فرهنگها پيشرفت خوبي داشت ولي حوادث چند سال اخير سبب تضعيف اين طرح شد.

به گفته ابطحي ، حوادث سالهاي اخير نشان‌دهنده نياز ضروري به ادامه گفت وگوي بين مذاهب و فرهنگها است.

"شايد بعد از حوادث سالهاي اخير برخي براين گمان باشند كه دوران گفت و گو عملا پايان يافته است اما اعتقاد من بر اين است كه همين حوادث تلخ بهترين گواه آن است كه جهان و بويژه فرهنگها و تمدنها و طبعا اديان نياز به گفت وگو دارند و نمي‌توانند مشكلات خود را با خشونت حل كنند زيرا خشونت خشونت مي‌آفريند ولي گفت وگو براساس منطق، صلح و آرامش ايجاد مي‌كند." پس از سخنراني ابطحي دو تن از مخاطبان وي در مورد آنچه كه آنها "محدوديت‌هاي وضع شده درباره برخي اقليتهاي ديني در ايران" خواندند ، سوال كردند.

ابطحي در پاسخ گفت: "من در اينجا به عنوان يك نظريه‌پرداز صحبت مي‌كنم و معتقدم در هر جامعه‌اي همه انسانها بايد از حقوق شهروندي برخوردار باشند و درمورد ايران هم همين عقيده را دارم".

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابطحي در لندن: بن لادن و خشونت طلبان نماينده مسلمانان نيستند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016